امام علی (ع): هر كس بد اخلاق باشد، روزى‏ اش تنگ مى ‏شود.
حدیث
نمایش خبر

کتاب «معماری و شهرسازی به روایت شاهنامه فردوسی» شد
محمدحسن خوشنویس: ضعف بزرگ ما در نبود نوآوری، خلاقیت و بیان مجدد تاریخ است

| اندازه قلم     
 
 
ارسال ایمیل print
 محمدحسن خوشنویس: ضعف بزرگ ما در نبود نوآوری، خلاقیت و بیان مجدد تاریخ است

همزمان با سالروز بزرگداشت مقام فردوسی پنل تخصصی نقد کتاب"معماری و شهرسازی ایران به روایت شاهنامه فردوسی" نوشته حسین سلطان زاده دکتری معماری مدرس،پژوهشگر عصردوشنبه 24 اردیبهشت باحضور مهندس سید علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران، محمدحسن خوشنویس رییس انتشارات دفترپژوهش های فرهنگی، بهارمختاریان دانش آموخته ایران شناسی و اسطوره شناسی، مدرس دانشگاه اصفهان، پژوهشگرحوزه هنر،ادبیات، فلسفه وتاریخ، ناصر تکمیل همایون استاد دانشگاه عضوپژوهشکده علوم انسانی، نویسنده، پژوهشگر در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.


همزمان با سالروز بزرگداشت مقام فردوسی پنل تخصصی نقد کتاب"معماری و شهرسازی ایران به روایت شاهنامه فردوسی" نوشته حسین سلطان زاده دکتری معماری مدرس،پژوهشگر عصردوشنبه 24 اردیبهشت باحضور مهندس سید علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران، محمدحسن خوشنویس رییس انتشارات دفترپژوهش های فرهنگی، بهارمختاریان دانش آموخته ایران شناسی و اسطوره شناسی، مدرس دانشگاه اصفهان، پژوهشگرحوزه هنر،ادبیات، فلسفه وتاریخ، ناصر تکمیل همایون استاد دانشگاه عضوپژوهشکده علوم انسانی، نویسنده، پژوهشگر در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.        
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران،  محمدحسن خوشنویس شهرشوش را دارای 15 لایه تمدنی دانست و شاهنامه را با60 هزار سندحقوقی و تاریخی ایران عنوان کرد. جلد کتاب معماری و شهرسازی ایران براساس مستندات تخت جمشید است.
خوشنویس در ادامه افزود: تاریخ، اسناد، فرهنگ، هنر، علم وهویت های قومی ازگذشته باید به آینده پرتاب شود،سعدی، حافظ، مولوی ، فردوسی همانا نشانه های هویت وتمدن ایرانی هستند.  کارحوزه تاریخ و ادبیات بازآفرینی و بیان نو و مجدد تاریخ است و نبود نوآوری وخلاقیت و بیان مجدد تاریخ و داشته های فرهنگی هنری ما ضعف بزرگی است.
حسین سلطانزاده یکی از مشکلات هویتی و کسالت در بین افراد جامعه را افزایش اطلاعات و عدم شناخت فرهنگی کهن دانست و درادامه برنامه اظهار داشت: برای شناخت معماری ایران تنها شناخت عناصر، فرم ها، مصالح ساخت وساز و ساختمان ها کافی نیست ؛ آنچه مهم است مفاهیم معماری است .
مولف کتاب معماری و شهرسازی به روایت شاهنامه گفت:  پادشاهان قدیم اکثرا بعد از میدان ها سکونت گاه و فضاهای مهم اداری را بنا می کردند. وی نکاتی را درباره ارتباط نقش جهان ، تخت جمشید، کاخ آپادانا، 72 عدد نمادین و مقدس، ایوان های شرقی وغربی و مراسم خاص که در آنجا برگزار می شوده، بیرون زدگی و حجاری های تخت جمشید، محل رژه های بزرگ 10 تا100 هزارنفری کاخ آپادانا، نماد شیر و گاو، ارتفاع 20 متری آپادانا، تخت جمشید وایوان کّسری متذکر شد.
سلطانزاده دوره سامانیان را دوره رونق فرهنگ کهن ایرانی دانست و به طرح های چهار ایوانی دوره غزنوی، کاخ عالی قاپو، ایوان مدائن، تخت مرمر ، میدان ارگ تهران ، کاخ گلستان، جایگاه تشریفات و مراسم از شاه نشین تا سطوح پایین تر درکاخ چهل ستون به روایت شاهنامه فردوسی که نگاه عمیق اجتماعی نیز داشته است  اشاره کرد.
علیرضا قهاری بابیان اینکه شاهنامه آغاز معماری و شهرسازی را به شکل هنر و فن هندسی به دوره جمشید شاه نسبت داده است به پاس بزرگداشت سالروز حکیم  به شاهنامه خوانی پرداخت .
ناصر تکمیل همایون گفت: در خصوص «کتاب معماری و شهرسازی به روایت شاهنامه» گفت: در این کتاب واژه هایی که هنوز زنده اند و به کار می روند  بسیار است . وی به طبقه بندی و جدول بندی واژه ها را به صورت مجزا برپایه زیست محیطی، زیست انسانی، مراتب اقتصادی، ادوات جنگی، بناها، اماکن تفریحی را برای کاربرد بهینه کتاب مطرح کرد .
بهار مختاریان خاطر نشان کرد: اساسا شاهنامه را باید قائم به ذات خود در تاریخ به عنوان یک اثر مهم بدانیم که هزاران سابقه پشت خود دارد . زبان فارسی یا فرهنگ ایرانی در دل یک فرهنگ بزرگتری قرار دارد که به هندو و ایرانی و در فرهنگ بزرگتر هند و اروپایی قرار می گیرد که هم سخت و هم دستاورد ها ی علمی بسیار داشتند.
این پژوهشگر اسطوره شناسی در ادامه افزود: در رویارویی با متون مقدس هندی وقتی متنی را می خوانیم که واژه های پدر، مادر در آن دیده می شود با دو فرض روبه رو هستیم یکی این که واژه ها را از ما گرفتند یا یک زبان گمشده ای پشت این زبان است. فرانسوی ها معمولا به روش قیاسی برپایه فرض  به تحقیق می پردازند ؛ ابتدا یک موضوع یا مهم را فرض قرارمی دهند بعد به کندو کار و جستجو و الویت بندی می پردازند. با تحقیقات دانشمندان امروزی روی متون باقی مانده از فرهنگ ها ی هند، آناتولی، تازی، اروپایی ،آسیایی، هندو و ژرمنی به این نتیجه رسیدند که اگر زبان مشترکی هست پس فرهنگ مشترکی نیز باید وجود داشته باشد.
مختاریان  با بیان نظر مارکس مولر زبان شناس که می گوید" در مورد شباهت های معنایی فرهنگ هند و اروپایی عارضه ناتوانی انسان در شناخت و نام گذاری پدیده ها عینی است." تاکید کرد: در بین دیکشنری ها ی جهان دیکشنری هند و ایرانی نیز به چشم می خورد. همه زبان ها دستور زبان دارند ، از قرن بیستم در زبان شناسی زبان را یک پدیده تاریخی دانستندکه تمام داده های نوشتاری از فرهنگ مفروض را جزء به جزء، سبک به سبک مطالعه و مقایسه می کنند و شباهت ها و قضاوت ها در آن بررسی می شود و اقوام هند و اروپایی در فرم، وزن، سبک قابل مقایسه هستند و شباهت های زیادی بین آنها دیده می شود. وی شاهنامه فردوسی را در پاسداشت زبان فارسی بسیار ارزشمند برشمرد.

«معماری و شهرسازی ایران به روایت شاهنامه فردوسی» اثر دکتر حسین سلطان زاده کتابی است مشتمل بر 4 فصل و 5 پیوست که توسط انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی در 1000 نسخه به چاپ رسیده است.
نمایشگاه کتاب با موضوع معماری در حاشیه این برنامه برای بازید عموم برپا شده بود.
تقدیم لوح و جوایز ی به رسم یاد بود به استادان حاضر بخش پایانی این برنامه بود.

 

>دسته بندی:اخبار مهم, اخبار فرهنگسرا, برگزیده ها
تعداد بازدید 14 مرتبه امتیاز : rating
تگ ها:
 
 
 
  نظرات

بدون نظر