امام علی (ع): هر كس بد اخلاق باشد، روزى‏ اش تنگ مى ‏شود.
حدیث
نمایش خبر

بیست و یکمین نشست «آیین آواز» برگزارشد
علی شیرازی: خودآموختگی به زمانی بعد از تکمیل ردیف اختصاص دارد

| اندازه قلم     
 
 
ارسال ایمیل print
 علی شیرازی: خودآموختگی به زمانی بعد از تکمیل ردیف اختصاص دارد

بیست و ‌یکمین نشست «آیین آواز» عصر سه شنبه 25 اردیبهشت با موضوع «خودآموختگی در آواز ایرانی» و اجرای هنرمندان موسیقی ایرانی در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.


بیست و ‌یکمین نشست «آیین آواز» عصر سه شنبه 25 اردیبهشت با موضوع «خودآموختگی در آواز ایرانی» و اجرای هنرمندان موسیقی ایرانی در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، علی انصاری خواننده اهل یاسوج، مدرس آواز و از خوشنویسان برتر انجمن خوشنویسان ایران با آواز سه گاه وچندقطعه محلی به اجرای آواز پرداخت .
 در بخش دیگرنشست مهدی ستایش مهرجوانی یکی از شاگردان برگزیدۀ کلاس‌های حسن گلپایگانی از دزفول در مایه ابوعطا با همراهی علی خرمی با تار به اجرا ی موسیقی پرداخت.
مرتضی غزنوی در کنار علی شیرازی کارشناس مجری برنامه درباره «خودآموختگی در آواز ایرانی» صحبت کردند. غزنوی بر خلاف شیرازی از اساس با خودآموختگی در آواز مخالف بود و بر تکرار مداوم ردیف آوازی در نزد هنرجو و حتی کسی که به مرحله آوازخوانی ارتقا پیدا کرده اعتقاد مبرم داشت.
علی شیرازی گفت: خودآموختگی به هیچ عنوان دوری از ردیف موسیقی آوازی نیست و اساساً خودآموختگی به زمانی بعد از تکمیل ردیف برمی گردد. وی بهره‌مندی از تکنوازی استادانی همچون جلیل شهناز، مرتضی محجوبی و حسن کسایی به همراه آثار استادان بزرگ آواز و برخی خوانندگان رادیو در سال‌های دور می‌داند که هنرجو  مطالب مهم و ظرایف موسیقی را از آثار بزرگان در اجرای خود به کارمی بّست.
علی رستمیان آوازخوان و مدرس پیشکسوت آواز وارد بحث شد و گفت: با این توضیح به نظر می‌رسد هر دو شما در یک نکته تفاهم دارید و در واقع می‌خواهید یک حرف واحد را بیان کنید. غزنوی اما همچنان بر تکرار چندین و چندبارۀ ردیف به ویژه روایت استاد عبدالله دوامی در نزد هنرجو در طی سالیان متمادی تأکید کرد. این بحث با ارائه چند دیدگاه دیگر توسط حاضران در پنل ادامه یافت.
در ادامه نشست مسیح سام خانیان (آوازخوان) به همراه علیرضا امیدی (تارنواز)، فرشید فرهمند (ویولون) و میلاد حیدری (تمبک) روی صحنه آمدند. این خواننده آوازش را در ابوعطا خواند و تصنیفی را هم پایان‌بخش اجرایش قرار داد. سپس نوبت به اجرای گروه هگمتانه رسید .نوین خوش نوا خواننده و نوازنده عود، به همراه محمد ثابت راد (سرپرست گروه و تارنواز)، بهروز محمدی (ویولون) و حمید زارعی (تمبک)  به اجرا پرداخت .
خوش نوا نیز آوازی خودرا در بیات ترک با گوشه‌های دوگاه و حصار با دو تصنیف نیز که یکی در بیات ترک و دیگری در دستگاه شور اجرا کرد.
امیر مداح از خوانندگان قدیمی رادیو و تلویزیون با سه تارنوازی حسن علی نژاد آوازش را در چهارپاره ابوعطا ارائه کرد و تصنیفی ساخته خودش هم پایان بحش این اجرا بود.

 

>دسته بندی:اخبار مهم, اخبار فرهنگسرا
تعداد بازدید 17 مرتبه امتیاز : rating
تگ ها:
 
 
 
  نظرات

بدون نظر