امام علی (ع): هر كس بد اخلاق باشد، روزى‏ اش تنگ مى ‏شود.
حدیث
نمایش خبر

علی شیرازی: ریتم در آواز ایرانی را مبحثی ناگشوده خواند
علی شیرازی ریتم در آواز ایرانی را مبحثی ناگشوده خواند

| اندازه قلم     
 
 
ارسال ایمیل print
علی شیرازی ریتم در آواز ایرانی را مبحثی ناگشوده خواند

دهمین نشست تخصصی آموزشی "آیین آواز" عصر سه‌ شنبه با حضور استادان، مدرسان، هنرجویان موسیقی و آواز در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. 


دهمین نشست تخصصی آموزشی "آیین آواز" عصر سه‌ شنبه با حضور استادان، مدرسان، هنرجویان موسیقی و آواز در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، دراین نشست حسین اسماعیلی یکی از دو هنرجوی برتر مرتضی غزنوی با همراهی آرمان غزنوی (تار) مهدی مظاهری (سنتور) و مهدی مدواری (تمبک) در مایه بیات اصفهان به اجرای آواز پرداخت.
 نزدیکی‌ سبک و تا حدی لحن و تونالیته صدا به خوانندگان عصر قاجار از ویژگی آواز این خواننده بود. آرمان غزنوی (فرزند جوان مرتضی غزنوی) نیز تار را هنگام نواختن به شیوه قدما در دست می‌گرفت، به صورتی که کاسه و دسته و پرده‌های ساز، رو به مخاطبان برنامه قرار داشت.
در بخش بعدی نشست  مرتضی غزنوی استاد میهمان دهمین نشست "آیین آواز" با سابقه 14 سال تدریس در مکتبخانه میرزاعبدالله (به مدیریت زنده‌یاد محمدرضا لطفی) ، خواننده و مدرسی است که اجرایش حال و هوای آوازهای قدمای موسیقی را دارد . وی با همراهی کمانچه فرزاد جلیل‌زادگان و تمبک رضا ریاضی، آوازی را در مایه ابوعطا خواند ویک قطعه ضربی از زنده‌یاد سیدحسین طاهرزاده نیز اجرا کرد.
 سخنرانی مرتضی غزنوی روی صحنه باقی ماند تا در کنار مهدی آذرسینا (آهنگساز قدیمی و نوازنده کمانچه) و علی شیرازی (خواننده، آوازپژوه و کارشناس مجری نشست) باموضوع  «ریتم در آواز ایرانی» بخش بعدی نشست بود.
علی شیرازی گفت: «ریتم در آواز ایرانی در واقع مبحثی است ناگشوده و شاید هم برای بسیاری نامکشوف که تا کنون از آن بسیار کم و جسته و گریخته سخن به میان رفته است. مثلاً وقتی خود من در زمستان سال گذشته برنامه‌ای برای سخنرانی توأم با اجرای آوازهای مثالی و تحلیلی در فرهنگسرای ولا داشتم، وقتی به جستجو درباره این موضوع پرداختم تنها چیزی که دستم را گرفت، مقاله‌ای با همین عنوان بود نوشته گن ایچی تسوگه، یک فرد ژاپنی علاقه‌مند به فرهنگ و موسیقی ایرانی که دهه‌ها قبل در ایران تحصیل می‌کرد و با استاد زرین‌پنجه در ارتباط بود. البته درکتاب تازه مهدی آذرسینا که  به تازگی منتشر شده به این موضوع اشاره شده است.
آذرسینا در ادامه نشست خاطر نشان کرد: « موسیقی ایرانی و ملی را بر مبنای ردیف به دو گونۀ آوازی و سازی می‌شناسیم که آوازهای ما - دست کم تا امروز - بر مبنای شعر کلاسیک اجرا شده است. ریتم آوازهای برآمده از ردیف در سه بخش مهم و اصلی شناخته می‌شوند؛ بخش یکم یا اصلی بر مبنای اوزان عروضی شعر پارسی، بخش دوم یا همان ضربی‌ها یا گوشه‌های ضربی ردیف ، بخش سوم شامل 85 درصد از ردیف است که شباهت بسیاری به شعر سپید دارد. آذرسینا سپس با خواندن چند بیت در دستگاه سه‌گاه و آوردن مثال‌های عملی و اجرایی به صحبت ادامه داد.

مرتضی غزنوی یادآور شد: «فراموش نکنیم عنصر مهمی که باعث قوام کار هر هنرجو و رسیدن او به جایگاه خوانندگی و اجرای آواز می‌شود همانا عنصر نظم و انضباط در آواز است. بی‌شک آشنایی با مقوله نظم و انضباط در آواز باعث می‌شود هنرجو در طول زمان و بر اثر تمرین، مطالعه و ممارست به ریتم قابل قبول در اجرای آواز دست پیدا کند» .
رضا علیزاده با نواختن دایره ، آرمان غزنوی با ساز تار در کنار مهدی مظاهری نوزانده سنتور قطعاتی را اجراکردند و علیزاده که اهل تبریز است آوازی خاطره‌انگیز ی از استاد زنده‌یاد اقبال آذر بازخوانی کرد و آن را با تصنیف قدیمی چه شورها پیوند داد. 
امیرمسعود امیری خواننده مکتب اصفهان با همراهی مسعود جاهد نوازنده باسابقه و مشهور نی آوازش را در مایه ابوعطا خواند. اجرای تصنیف قدیمی آتش دل توسط این گروه نیز خاطره استاد تاج اصفهانی را زنده کرد. 

>دسته بندی:اخبار مهم, اخبار فرهنگسرا
تعداد بازدید 166 مرتبه امتیاز : rating
تگ ها:
 
 
 
  نظرات

بدون نظر